zondag 2 oktober 2011

Parelli

Faith is een Friese merrie waar ook een beetje Merens bloed in zit. Ze is dus geen stambroek Fries, maar wel een paard met een gouden karakter. 
Toen ze 5 maanden oud was, kwam ze bij mij wonen op de boerderij in Duitsland, samen met Desteny, mijn pony.
Toen ze 1,5 werd is ze verhuis naar een kleine pensionstal in Nuis, waar ze nu alweer 2 jaar met veel plezier staat.
Wat zo ideaal is aan deze stal is dat ze in de zomer 24 uur per dag in het weiland lopen en ook in de winter zoveel mogelijk buiten komen.
In Duitsland deed ik het zelf ook op deze manier, omdat ik vind dat een paard zo veel mogelijk vrijheid hoort te hebben en niet 23 uur per dag in een kleine stal naar 4 muren hoeft te staren.  






Desteny, mijn pony, heb ik altijd getraind via het Natural Horsemanship principe.
En dit wil ik met Faith ook graag doen.
Ik ben daarom net een week bezig met Level 1 van Parelli.




Bij Parelli gebruik je hulpmiddelen. Dit zijn onder andere de carrot stick en savvy string. Deze stok heet de carrot stick omdat hij niet verward mag worden met een zweep. Het is een verlengstuk van je lichaam en niet bedoeld om het paard mee te straffen. Faith is erg nieuwschierig naar de carrot stick en laat zich er goed mee aanraken. Ze wil nog niet in alle zones ermee aangeraakt worden, maar na 2x vind ik dit al een hele prestatie.



  
Daarnaast gebruik je het Natural Halter (zie onder op Faith haar hoofd) en de Lead Rope, hiernaast te zien op mijn poetskist.
Het Natural Halter heb ik voor mijn verjaardag gekregen van mijn vriend.
Het is een speciale waar je ook een bit aan zou kunnen bevestigen. Hoofdstel en halster in 1.




De Seven Games van Parelli.
 Ik ben net begonnen met de eerste van de 7 Games van Parelli: The Friendly Game.
Het doel is om je paard volledig vertrouwd met je te maken.
Je raakt eigenlijk geen gebieden aan, die je paard niet wil dat je ze aanraakt.
Je werkt er alleen omheen en pas als je paard minder verdedigend wordt over deze gebieden raak je ze aan.
Faith vindt het erg leuk, ze is dan ook een enorme knuffelbeer. Alleen haar neus en onder de staart laat ze nog niet graag aanraken.
Daar gaan we aan werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten