woensdag 19 oktober 2011

Faith vs Suzanne 1-1

Afgelopen zaterdag weer met Faith getraind en nog weer een nieuwe game geintroduceerd.
Ik heb geen foto's van Faith kunnen maken dus even een paar foto's van Pat en anderen erbij gezocht.
The porcupine game ging stukken beter, achterwaarts lukt nu soms al met fase 1!! Dat vind ik echt heel knap. Faith is een vrij lompe merrie dus ik had niet verwacht dat ze zo snel al met alleen fase 1 zou reageren. Op haar achterhand heb ik fase 2 of 3 nodig en heel soms 4, maar niet meer altijd dus dit gaat ook heel goed. Haar voorhand heb ik voor het eerst geintroduceerd, ze was heel braaf maar het ging niet geweldig. Volgende keer beter als ze wat meer tijd heeft gehad om erover na te denken.

 Ik ben misschien wat te snel gegaan, door de driving game en Jojo game tegelijk te introduceren.
De driving game op de achterhand gaat goed, maar op de voorhand en achterwaarts, blijft ze gewoon staan en kijkt ze me echt zo aan van: Ja, en nu?
Bij de jojo game, is het de bedoeling dat je paard achterwaarts gaat en weer voorwaarts bij je terug komt. Dit met ooit op fase 1 gebeuren, dit zie je hierboven. De eerste keer fase 4 kon ik zelf niet volhouden, ik had het touw niet helemaal bij het uiteinde vast en sloeg mezelf dus continu met het leertje. De 2e keer t/m de 10e keer had fase 4 ook geen zin. Het touw ging wild heen en weer en kwam zelfs meerdere keren recht in het gezicht van Faith terecht, maar geen reactie. Faith bleef gewoon stokstijf op dezelfde plek staan:(.
Toen kwamHennie met een idee en heeft me even geholpen. Met de stick op haar borst snapt ze wel dat ze achterwaart moet. Dus iedere keer als ik fase 4 gaf met het touw, gaf Hennis fase 1/2 met de stick. En toen ging ze wel achteruit. Maar zodra ik het zonder stick deed: geen resultaat.

Ik heb tot nu toe het idee dat Faith haar leerproces een beetje zo verloopt: de eerste keer dat je iets introduceerd dan gaat het redelijk tot slecht. Maar als je het voor een 2e keer herhaald op een andere dag en ze de tijd heeft gehad erover na te denken, gaat het zo veel beter. Dus ben benieuwd of dat ook voor game 3 & 4 zo is.
Morgen wordt Faith opgehaald voor een Rangorde training bij Janet Bos. Vrijdag, zaterdag en zondag ga ik bij Janet trainen en daarna gaat Faith naar een andere stal dichterbij. Dan wil ik binnen 3 maanden level 1 afgerond hebben, en dat moet mogelijk zijn. Vooral als ik straks dagelijks kan trainen.
Eind januari kan ik dus beginnen aan level 2 van Parelli:)!

1 opmerking:

  1. Leuk zeg dat je zo met haar bezig bent, en grappig dat je een leerproces bij haar ziet als ze alles even heeft kunnen laten bezinken en er overna heeft kunnen denken.
    Veel succes het aankomend weekend met haar!
    Groetjes
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen